Wat is handelsmerkregistratie?

WAT IS HANDELSMERKREGISTRATIE? WAT IS HET REGISTRATIEPROCES?
Voordat we de vraag "Wat is handelsmerkregistratie?" beantwoorden, zijn er nog een paar vragen die we moeten beantwoorden: "Wat is een handelsmerk?" en "Hoe belangrijk is een merknaam?"
Mensen die ondernemer willen worden en hun dromen willen verwezenlijken, hebben een nieuw en creatief idee en willen dit graag tot leven brengen. Hoewel ze door dit verlangen worden gedreven, koesteren ze ook veel negatieve emoties, zoals falen, en zijn ze bang. Heb je bijvoorbeeld, net als elke ondernemer, een product ontwikkeld en wil je dat het wereldwijd bekend wordt? Je hebt vertrouwen in je product en verwacht dat mensen datzelfde vertrouwen delen, en verwacht je dat je product nooit vergeten wordt? Of zijn er veel bedrijven die hetzelfde doel dienen als jij, en vraag je je af hoe je opvalt? Haal diep adem en kom tot rust… Je antwoord staat voor je klaar.
Als je herinnerd wilt worden, moet je een merknaam vinden. Dus, wat is een merk?
Dus, wat is een merk?
Als je wilt dat mensen je product of dienst willen, heb je een merk nodig. Als je een merk hebt en het bevalt, zullen mensen het aanbevelen aan hun kennissen, die het op hun beurt weer aan anderen aanbevelen; je product verspreidt zich via mond-tot-mondreclame en je wordt bekend. Dus, "Wat is een merk?" Een bedrijf voor je product. Een handelsmerk is het teken dat de producten en diensten van je bedrijf onderscheidt van die van je concurrenten op de vrije markt. Zonder merk wordt je product of dienst vergeten en onvindbaar, zelfs als het goed is.
In Turkije worden een handelsnaam en een handelsmerk vaak met elkaar verward. Deze twee termen zijn echter in feite verschillend. Hoewel je merk niet je handelsnaam is, is je handelsnaam ook niet je merk. We hebben zojuist het concept van een handelsmerk gedefinieerd. Handelsnamen zijn namen die bedrijven of ondernemingen van elkaar onderscheiden. Een ander verschil tussen de twee termen is waar ze worden uitgegeven. Terwijl je je naam kunt verkrijgen bij belastingkantoren of geregistreerde kamers van koophandel, verkrijg je je handelsmerkregistratie bij het Turkse octrooi- en merkenbureau. Een merknaam kiezen
In ontwikkelingslanden kunnen mensen produceren wat ze willen op basis van hun onderzoek en consumenten bedienen op basis van hun voorkeuren. Dit creëert onderlinge concurrentie op de markt, of ze dat nu leuk vinden of niet, en iedereen streeft ernaar te overleven. Hoewel een bedrijf met een naam, een merk, wint, zelfs als uw product van hogere kwaliteit is dan dat van hen, zonder een onderscheidend kenmerk, oftewel een identiteit, heeft u helaas weinig kans in de concurrerende omgeving. Het betekent niets. U bent onbekend, u zult nooit groeien en u zult na verloop van tijd verdwijnen…

In ons artikel over modelregistratie stelden we dat uw ontwerp originele, innovatieve en onderscheidende kenmerken moet hebben; hetzelfde geldt voor uw merknaam. Uw merknaam is uw garantie, uw unieke waarde, uw teken dat herkenning garandeert, uw reclame en uw reputatie. Kortom, uw merk is alles wat u nodig heeft. Dus, wat kan een merknaam zijn? - Je naam of je initialen, je voor- en achternaam
Een combinatie van de namen van je partner, indien van toepassing, of de namen die je met hen creëert
Letters of cijfers die al dan niet betekenis voor je hebben (jaartal, kenteken, je leeftijd, enz., voorbeelden zijn er genoeg), of een combinatie van beide
Een grafisch getekende vorm (betekenisvol of betekenisloos).
Kortom, je merknaam kan elk nummer, elke tekening of letter zijn die je identificeert, memorabel, onderscheidend en uniek is en je kwaliteit demonstreert door het aan de consument te laten zien. Zolang het maar origineel is!
Een merkverhaal: BEYMEN
Tegenwoordig denk ik dat er niemand is die nog niet van het merk BEYMEN heeft gehoord. BEYMEN is momenteel aantrekkelijk voor zowel mannen als vrouwen en is een merk van de Boyner Group. Maar als je verder leest, zul je zien dat het verhaal achter de naam best interessant is… Toen het merk voor het eerst werd gelanceerd, richtte het zich op mannen. Toen ze besloten de detailhandel te betreden, waren de aanwezigen natuurlijk, zoals je misschien al geraden had, "BEY". Ze zeiden: "We denken erover om dit ook internationaal te maken." Ook dit moet een internationale identiteit hebben." Toen voegden ze het Engelse woord "MEN", wat "man" betekent, toe aan het einde en ontstond het merk "BEYMEN", dat de top van de confectie-industrie van vandaag aanspreekt. Zoals je ziet, is je merknaam net als je identiteit. Hoewel je de vrijheid moet hebben om hem te creëren, moet je ook origineel zijn.
Wat weet jij over merktypen?
Je creëert je merk. Maar hoeveel weet je over merktypen? Laten we samen de verschillende soorten merken bekijken…
In ons artikel hebben we je geïnformeerd over de definitie van een merk. Bovendien zijn er volgens Decreetwet nr. 556 inzake de bescherming van handelsmerken vier soorten handelsmerken die geregistreerd kunnen worden, en deze kunnen als volgt worden opgesomd:
Dienstmerk = Het eerste is het dienstmerk. Het is een merk dat de diensten van een bedrijf/onderneming onderscheidt van die van andere bedrijven/ondernemingen die mogelijk je concurrenten zijn Het wordt als volgt gedefinieerd.
-Handelsmerk = Het tweede waar ik het over wil hebben, is het handelsmerk. Dit kan worden gedefinieerd als een teken dat de goederen die u produceert of verhandelt, onderscheidt van die van andere bedrijven.
-Garantiemerk = Laten we het concept van een garantiemerk definiëren. U bent merkhouder en het kan worden gedefinieerd als een teken dat door veel bedrijven/bedrijven onder uw controle wordt gebruikt om hun productiemethoden, gemeenschappelijke kenmerken, geografische herkomst en kwaliteit te garanderen.
-Collectief merk = Als u een commercieel, dienstverlenend of productiebedrijf bent, wordt het gedefinieerd als een teken dat uw goederen/diensten onderscheidt van die van andere bedrijven. Het is ook belangrijk om te benadrukken dat een collectief merk onderhevig kan zijn aan allerlei juridische procedures.
Waarom zou ik mijn handelsmerk registreren?
De opkomst van handelsmerkbescherming in ons land begon met de inwerkingtreding van Besluitwet nr. 556 inzake de bescherming van handelsmerken in 1995, waarbij mensen de tekens (merken) veiligstelden waarmee ze hun bedrijf konden onderscheiden. Na 1955 gebruikt elk bedrijf in ons land, ongeacht de sector, een handelsmerk. Consumenten herkennen dit handelsmerk aan dit handelsmerk. Als uw handelsmerk echter niet geregistreerd is, is het niet uw eigendom en heeft u er geen wettelijke rechten op. Uw registratie wordt afgehandeld door het Turkse Octrooi- en Merkenbureau. Omdat de procedures hier gebaseerd zijn op de datum van uw aanvraag, kan uw handelsmerk door iemand anders worden geregistreerd terwijl u het promoot. In dat geval moet u, zelfs als u de rechthebbende bent, dit met juridische middelen aantonen. Als u deze situatie niet wilt meemaken, raden wij u aan om u vertrouwd te maken met het registratieproces vanaf het moment dat u uw handelsmerk creëert voordat u ermee gaat adverteren. Neem contact met ons op voor meer informatie over handelsmerkregistratie. Ik wil meer weten over het registratieproces…
De registratie van uw handelsmerk wordt afgehandeld door het Turkse Octrooi- en Merkenbureau. De procedures die in ons artikel over modelregistratie worden beschreven, zijn over het algemeen hetzelfde als voor handelsmerkregistratie. De algemene volgorde van de handelingen kan als volgt worden samengevat:
Indienen van de aanvraag
Aanvraagfasen
Publicatieproces
Beslissingsfasen
Nadat u uw merkaanvraag heeft ingediend, voert het Bureau onderzoek uit naar de juistheid van de documenten en de overeenstemming. Deze onderzoeksprocessen duren over het algemeen 8 tot 10 maanden. Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, wordt deze gepubliceerd in het Officiële Merkenblad gedurende een periode van ongeveer 3 maanden voor bezwaren van derden. Als er geen bezwaren zijn, wordt de registratiebeslissing genomen en geregistreerd in het Officiële Merkenblad. Als al deze procedures zonder bezwaren worden afgerond, duurt de procedure 10 tot 12 maanden vanaf de datum van uw aanvraag.
Uw geregistreerde merk is voor een periode van 10 jaar vastgelegd. Maakt u zich geen zorgen als uw periode is verstreken! U kunt uw registratie verlengen, maar houd er rekening mee dat u een lagere vergoeding betaalt als u uw aanvraag binnen zes maanden na de vervaldatum indient. Overigens kunt u actuele beslissingen over merkregistratie raadplegen bij het Turkse Octrooi- en Merkenbureau..

Bescherm uw merken!

Hoe kunnen wij u helpen?
Naam en achternaam