
Octrooionderzoek
In dit artikel leggen we uit waarom octrooionderzoek belangrijk is. De laatste jaren zijn de begrippen innovatie en octrooien opgenomen in het concept innovatie. Naar mijn mening is de beste definitie van innovatie "de ontdekking van commercieel succes". Innovatie is daarom een concept dat ook octrooien omvat; omdat niet elke R&D-inspanning of gepatenteerde uitvinding zich vertaalt in commercieel succes.
Commercieel succes is natuurlijk afhankelijk van talloze parameters, die elk expertise vereisen. Kortom, sommige van deze parameters worden bijgewerkt door op de hoogte te blijven van de activiteiten van de nationale en internationale sector, de industrie en concurrenten. Dit kan door beurzen te bezoeken, sectorpublicaties te volgen en andere soortgelijke methoden te gebruiken. Velen van ons zijn zich echter niet bewust van of negeren de belangrijkste methode. De methode waar velen van ons zich niet bewust van zijn of die ze negeren, is octrooionderzoek.
Waarom is octrooionderzoek belangrijk? Om te investeren in een uitvinding, moet je ervoor zorgen dat deze nieuw is, of om te voorkomen dat je investeert in het idee van iemand anders, moet je er zeker van zijn dat het nieuw is. Als uw idee echter nog niet door iemand in uw branche is ontwikkeld of gebruikt, kunt u niet met zekerheid concluderen dat het nieuw is. Het onderwerp dat u overweegt, kan immers worden beschreven in elke octrooitekst die tot op heden nog niet in een product is vertaald. Er zijn immers wereldwijd meer dan 50 miljoen actieve octrooien en onderzoek toont aan dat 80% van de huidige technische literatuur zich in octrooidatabanken bevindt, terwijl onofficiële literatuur overal in octrooidatabanken te vinden is. Daarom is een grondige analyse van deze meest uitgebreide informatiebron ter wereld en een duidelijke identificatie van de stand van de techniek absoluut essentieel bij het investeren in een R&D-project.
Een gedegen octrooionderzoek kan alleen worden uitgevoerd door de samenwerking van een octrooispecialist en een technisch expert die een expert is op dit gebied. Zonder octrooien te gebruiken, kunt u gratis informatie zoeken zoals http://ep.espacenet.com/ en de octrooien van uw concurrenten bekijken. Als u echter een belangrijke beslissing neemt om door te gaan, raad ik u ten zeerste aan contact op te nemen met een octrooi- en ingenieursspecialist op basis van octrooi- en gebruikerservaring.
Wat levert een octrooionderzoek op? Allereerst stelt het u in staat om te bepalen of uw uitvinding echt nieuw is. Zo kunt u anticiperen op de risico's van inbreuk op een octrooi waarvan u nooit had verwacht dat u inbreuk zou maken, schuldig worden bevonden of geen octrooi kunnen verkrijgen voor een uitvinding waarin u fors hebt geïnvesteerd, en daarop inspelen. Omdat octrooidatabanken door de meeste bedrijven niet worden gebruikt, kan deze kennis u een stap voor zijn op uw concurrenten.
Bovendien kunt u nieuwe ideeën ontwikkelen die u nooit had overwogen en uw werk daarop afstemmen. Door uw ontdekkingen vooraf te beschermen, vergelijkbare toepassingen te identificeren en snel te handelen, kunt u zich bovendien beschermen tegen mogelijke juridische aanvallen of ze door middel van oppositie laten vernietigen.
Uiteindelijk moeten de voordelen van het uitvoeren van een octrooionderzoek worden overwogen voordat u een octrooi aanvraagt of onderzoek uitvoert. Het is belangrijk om te benadrukken dat uitvinders en grote bedrijven dit punt zorgvuldig moeten overwegen om te voorkomen dat de resulterende kosten en inspanningen verspild worden.
Bescherm uw merken!


