Octrooiregistratie en ondernemerschap

In dit artikel leggen we uit waarom internationale merkregistratie en het Protocol van Madrid zo belangrijk zijn. In ons vorige artikel over handelsmerken hebben we de definitie van een handelsmerk, de soorten handelsmerken, waarom we een handelsmerk nodig hebben, hoe je een merknaam kiest en de procedure voor merkregistratie in ons land besproken. In ons artikel hebben we de definitie van een handelsmerk uitgelegd: "Uw handelsmerk is uw handtekening op uw product!" U bent een ondernemer en zet nu stevige stappen om uw dromen te verwezenlijken. Terwijl u nieuwe en creatieve ideeën blijft genereren, wilt u ook uw nieuwe product en uw merk beschermen.
Om dit te bereiken, moet u eerst de handtekening op uw product in uw land beschermen. In ons land wordt de merkregistratie afgehandeld door het Turkse Bureau voor Merken en Octrooien. Zoals u weet, zijn de rechten die u via merkregistratie worden verleend alleen geldig in het land waar u zich heeft geregistreerd. Als u nog verder wilt gaan en internationale bescherming voor uw product wilt aanvragen, kunt u dit artikel raadplegen om te ontdekken wat u moet doen voor internationale merkregistratie. Internationale handelsmerkregistratieprocedures
De algemene procedure voor internationale merkregistratie is als volgt. Onderzoeks- en evaluatieproces
Aanvraagproces
Vervolg
Bezwaarprocedure
Vernieuwingsproces
Andere processen
Registratieprocessen
Registratiekosten
Vereiste documenten
Zoek- en evaluatieproces voor handelsmerken
Het internationaal registreren van uw merk is een belangrijke stap. Registraties voor uw merk in het buitenland duren langer en zijn duurder dan binnenlandse registraties, zowel qua tijd als kosten. Daarom is het cruciaal dat dit proces van begin tot eind soepel en nauwkeurig verloopt.
Proces voor handelsmerkaanvraag
Zoals eerder vermeld, zijn het product en merk dat u zorgvuldig hebt gecreëerd, geregistreerd in het land of de landen waar u ze hebt geregistreerd en worden ze beschermd door de wetgeving inzake wettelijke bescherming van dat land. Daarom is het niet mogelijk om te spreken van een beschermingsstatus in dat land voor een merk dat niet in een ander land in het buitenland is geregistreerd. Aanvragen voor merkregistratie in het buitenland kunnen collectief of per land worden ingediend, op basis van de regelgeving inzake wettelijke bescherming en internationale overeenkomsten van de afzonderlijke landen. Er zijn drie opties voor merkregistratie in een land in het buitenland, zoals hieronder vermeld.
CTM (Community Application within the European Union)
OAPI
International Trademark Registration (Madrid)
CTM (Community Application within the European Union) Systeem
CTM staat bekend als de Community Application within the European Union. Dit registratiesysteem, net als het Protocol van Madrid, wordt collectief ingediend voor landen van de Europese Unie. Het is mogelijk om met één enkele aanvraag merkbescherming te verkrijgen in alle landen binnen de Europese Unie. Aanvragen worden ingediend bij het Bureau voor Harmonisatie van de Interne Markt (BHIM) in Alicante, Spanje. Dit systeem heeft minder de voorkeur dan het systeem van Madrid. Dit systeem biedt echter wel voordelen. Deze omvatten:
De kosten zijn betaalbaar.
Het merk wordt automatisch beschermd onder dit systeem in elk land dat in de toekomst tot de Europese Unie toetreedt, zonder verdere actie. Aanvragen onder dit systeem zijn echter niet afhankelijk van een merkaanvraag of -registratie in het betreffende land. Naast de voordelen heeft het systeem ook een aanzienlijk nadeel. Als een merk in een land wordt afgewezen, wordt het beschouwd als afgewezen in alle landen van de Europese Unie en wordt het niet geaccepteerd. OAPI (Organisatie voor Industriële Eigendomsrechten in Afrika)
OAPI staat voor Organisatie voor Industriële Eigendomsrechten in Afrika. Dit systeem, vergelijkbaar met het Madrid-systeem en het CTM-systeem, vertegenwoordigt een systeem voor industriële eigendom dat in Afrikaanse landen is opgezet. Het hoofdkantoor is gevestigd in Kameroen. Bescherming is mogelijk door daar handelsmerken aan te vragen. De landen binnen de unie zijn Benin, Burkina Faso, Kameroen, de Centraal-Afrikaanse Republiek, Tsjaad, Congo, Equatoriaal-Guinea, Gabon, Guinee, Guinee-Bissau, Ivoorkust, Mali, Mauritanië, Niger, Senegal en Togo.
Systeem van Madrid
U kunt individueel een aanvraag indienen bij de kantoren van de landen waar u uw product wilt registreren. Het systeem van Madrid lost dit probleem echter op door slechts één aanvraag in te dienen, waardoor u met één transactie in meerdere landen bescherming voor uw product kunt verkrijgen.
Er zijn twee overeenkomsten gesloten voor de internationale bescherming van handelsmerken. Deze zijn:
De Overeenkomst van Madrid (1981): Betreft de internationale registratie van handelsmerken.
Het Protocol van Madrid (1996): Dit is het Protocol van Madrid dat verband houdt met de Overeenkomst van Madrid, die op 1 april 1996 in werking trad. Dit protocol trad in ons land in werking op 1 januari 1999.Vooral jongeren in ontwikkelingslanden hebben moeite om hun eigen producten te produceren, op de markt te brengen en te overleven in een concurrerende markt. Ze willen hun uitvindingen beschermen en er winst mee maken. In ons vorige artikel hebben we de relatie tussen uitvindingen en octrooien besproken. Vandaag leggen we de concepten octrooien en ondernemerschap en hun relatie uit.
Wat is een octrooi?
Een octrooi is het recht van de uitvinder om zijn product gedurende een bepaalde periode te produceren, te gebruiken of te verkopen. Dit document, dat uw recht aantoont, wordt een octrooi genoemd.
De laatste tijd is er in ons land een opvallende toename in octrooiaanvragen. Octrooien, met name die welke tegenwoordig door jonge ondernemers worden aangevraagd, bieden hen tal van voordelen, zoals het aantrekken van investeerders, het vinden van investeerders en het uitbreiden naar de markt.
Als u een van de bedrijven bent die heeft geïnvesteerd in R&D, bieden registraties u de mogelijkheid om uw investering terug te verdienen en een concurrentievoordeel in de markt te behalen. Op deze manier kunt u aanzienlijke en alternatieve inkomstenstromen voor uw bedrijf en uzelf creëren en tegelijkertijd een basisbedrijfsmodel opzetten. Wat is het belang van octrooien?
Zoals u weet, leven we in het tijdperk van wetenschap en technologie. Een van de belangrijkste wetenschappelijke bronnen in de technologie is registratie. In ons land wachten veel waardevolle en belangrijke wetenschappelijke studies, uitgevoerd tijdens bachelor-, master- en doctoraatsstudies, die niet door octrooien worden beschermd, op hun aanwezigheid in universiteitsarchieven. Registratiedossiers zijn echter gemakkelijk beschikbaar als technische bron op internet, toegankelijk voor ondernemers en onderzoekers. Wist u dat er jaarlijks bijna 1,5 miljoen octrooiaanvragen worden gepubliceerd? Dit betekent dat meer dan 80% van de technische informatie wereldwijd uit deze dossiers is afgeleid.
Bovendien geven octrooien duidelijk alle details van een uitvinding of ontdekking weer. Wat zijn dit? Chemische structuren, tekeningen, beschrijvingen, diagrammen en genetische sequenties. Dit stelt onderzoekers in staat zich verder te ontwikkelen en bij te dragen aan de ontwikkeling van de industrie en de wetenschap. Het bevorderen van wetenschap en technologie, en het stimuleren van onderzoekers om deze na te streven, is een van de belangrijkste doelen van het octrooiconcept. Hiertoe worden uitvinders beloond door het verlenen van octrooien (monopolierechten). Registratie is in essentie een maatschappelijk voordeel. Een monopolierecht wordt voor een beperkte tijd verleend en komt uiteindelijk in de publieke kennispool terecht, en innovaties worden niet verborgen gehouden.
Wat is het belangrijkste doel van registratie? Het doel is om ondernemers aan te moedigen nieuwe ontdekkingen te doen en zo de maatschappelijke welvaart te vergroten.
Hoe kan ik een aanvraag indienen?
Wilt u zich registreren als eigenaar? Welke documenten zijn daarvoor nodig? Bent u er niet bekend mee? We hebben eerder het concept van een gebruiksmodel uitgelegd. In dit artikel hebben we ook een duidelijke definitie gegeven van het concept van een octrooi. Of u nu een gebruiksmodel of een octrooi aanvraagt, de vereiste documenten zijn hetzelfde. Laten we eens kijken wat ze zijn…
Specificatie
Claims
Samenvatting
Tekening van de uitvinding
Samenvatting
Ondernemers, laten we ergens beginnen en uw uitvinding, uw product, beschermen. Nadat u uw documenten hebt voorbereid, gaat het proces als volgt verder. Onthoud allereerst dat de aanvraag wordt ingediend bij het Turkse Octrooi- en Merkenbureau. Uw aanvraag wordt online ingediend. De aanvraag wordt binnen 1-3 dagen beoordeeld, afhankelijk van het aanvraagformulier.
Indien er tekortkomingen worden geconstateerd, bedraagt ​​de doorlooptijd 3 maanden.
Procedurele tekortkomingen worden binnen deze termijn verholpen.
Er wordt een geschikt formulier geschreven.
Binnen 15 maanden na de aanvraagdatum wordt een onderzoeksrapport opgesteld.
Er wordt een onderzoeksrapport aangevraagd.
Er wordt een systeemkeuze gemaakt (met of zonder beoordeling).
Als u kiest voor een systeem zonder beoordeling, ontvangt u een octrooi zonder beoordeling.
Als u kiest voor een beoordelingssysteem, wordt hieromtrent een verzoek ingediend.
Als de uitslag positief is, ontvangt u een octrooi met beoordeling.
U moet vanaf de aanvraagdatum jaarlijks een verlengingstaks betalen. Onthoud dit.
Ten slotte wordt het octrooicertificaat afgegeven.
Wat zijn de begrippen ondernemer en ondernemerschap?
Twee begrippen zijn de laatste jaren erg populair geworden: ondernemer en ondernemerschap. Een ondernemer is iemand die met succes productiegerelateerde elementen combineert onder de meest winstgevende omstandigheden om goederen of diensten te produceren. Zulke mensen zijn niet bang om risico's te nemen en hebben er geen moeite mee om bedrijfsprojecten tot leven te brengen. Ze genereren ook economische en winstgevende waarde en creëren via dit product banen voor anderen.
Ondernemerschap kan worden gedefinieerd als het moedige initiatief van een ondernemer. Met de vooruitgang van de technologie en de verschuiving naar technoparken aan universiteiten, zijn veel jongeren het ondernemerschap gaan nastreven. Jongeren die de arbeidsomstandigheden als zwaar ervaren, zowel in de particuliere sector als in instellingen, kiezen ervoor om een ​​eigen bedrijf te starten en meer geld te verdienen.

Bescherm uw merken!

Hoe kunnen wij u helpen?
Naam en achternaam